Podjetja, ki iščejo finančna sredstva za realizacijo projektov imajo več možnosti. Zaradi značaja nepovratnih sredstev podjetja največ pričakujejo od (so)financiranja projektov oz. od razvojnih programov s strani slovenskih ministrstev ter na osnovi vključevanja v evropske programe. Kljub temu, da se tu ponujajo dobre možnosti, pa ne smemo pozabiti, da je potrebno predhodno analizirati tudi druge možnosti financiranja projektov in se odločiti za najprimernejšo obliko ali morda kombinacijo po temeljitem predhodnem premisleku.
Šele ko analiziramo vse možne načine financiranja projekta, lahko izberemo najprimernejšo vrsto financiranja ali v večini primerov kombinacijo različnih virov financiranja.
Glavna vprašanja, na katera morajo podjetja predhodno odgovoriti se nanašajo na:
- faza projekta in zrelost projekta, ki v veliki meri primerih pogojuje razpoložljivost posameznega finančnega vira;
- čas, ki je potreben za pridobitev sredstev;
- zahteve posameznega finančnega vira;
- povprečno stopnjo uspešnosti pridobitve sredstev pri posameznem finančnem viru; ter na
- poslovne priložnosti, ki jih prinaša realizacija projekta tudi po zaključku projekta.
V nadaljevanju je predstavljena preglednica z najznačilnejšimi razlikami med posameznimi glavnimi skupinami možnih načinov financiranja projektov.
Oblika financiranja | Glavne značilnosti | Čas priprave projekta | Čas od vložitve do odobritve | Priložnosti po zaključku projekta ali izstop investitorja |
---|---|---|---|---|
Banke | povratna sredstva; zahtevajo se garancije ter ustrezno boniteto; običajno ugodne obrestne mere; partnerji niso potrebni; | najkrajši od vseh možnih drugih oblik financiranja | najkrajši od vseh možnih drugih oblik financiranja – v povprečju od nekaj dni do 1 meseca | / |
Programi in spodbude slovenskih ministrstev in agencij | nepovratna sredstva; le v posameznih primerih potrebujete partnerje; potrebni so prepričljivi argumenti glede vpliva na nova delovna mesta, povečanje izvoza ipd. | od 1 – 2 meseca | 2 – 3 mesece | eventuelna krepitev partnerstva v primeru projekta z večjim številom partnerjev |
EU programi in spodbude | nepovratna sredstva; potreben je kakovosten konzorcij večjega števila partnerjev (odvisno od programa – v povprečju od 3 do 10); poudarek na evropski dimenziji projekta, inovativni projektni ideji ter prepričljivih argumentih glede vpliva rezultatov na razvoj in rast konzorcialnih partnerjev; solastništvo projektnih rezultatov; | 1 – 6 mesecev | 3 – 9 mesecev | eventuelna nadaljnja krepitev mednarodnega partnerstva; dodatne poslovne priložnosti v državah, iz katerih prihajajo partnerji; |
Web3 donacije | nepovratna sredstva; Web3 projekte v zgodnji fazi financirajo ponudniki Web3 protokolov in infrastrukture ter drugi Web3 ponudniki storitev (npr. Web3 brezplačno usposabljanje) z namenom uporabe in testiranja njihovih Web3 rešitev ali z namenom podpore njihovi skupnosti ali obogatitve njihove ponudbe z vašo lastno Web3 rešitvijo; | 1 mesec | 1 – 2 meseca | donator velikokrat ponudi dodatno finančno podporo po zaključku prvega odobrenega projekta; rešitev, zgrajena na posameznem Web3 protokolu ali infrastrukturi je opažena s strani različnih investitorjev, kar poveča možnosti nadaljnjega financiranja projekta s strani različnih vlagateljev; |
Množično financiranje | potreben je všečen izdelek za končne uporabnike (največkrat v fazi ideje ali prototipa); potrebna je dobra predstavitev projekta in ekipe; potrebna je dobro načrtovana kampanja množičnega financiranja še pred lansiranjem; zgodnjim kupcem je ponujena nižja cena; | 1 – 3 mesecev | 1 – 2 meseca | projekt, objavljen na platformi za množično financiranje, pogosto opazijo potencialni distributerji in trgovci, kar poveča možnosti za rast prodaje |
Poslovni angeli | poslovni angeli vlagajo svoj denar v zagonska podjetja oz. v zgodnje faze projekta; največkrat naložba v obliki konvertibilnega posojila, ki ga lahko pretvori kasneje v lastniški delež; zaupanja vredna ekipa je zelo pomembna; angel je pogosto dobro seznanjen s temami projekta in/ali ima dobre povezave na ciljnih trgih in dostop do ciljnih segmentov; ROI – Return on Investment (ocena potrebnega časa, v katerem se investicija povrne) je pomemben faktor pri odločitvi investitorja; potreben je prepričljiv tržni potencial v perspektivnem hitro-rastočem sektorju; investitor je predan projektni ideji ter se je pripravljen tudi aktivno vključevati v implementacijo projektne ideje in trženje projektnih rezultatov; | 1 – 2 mesecev | 2 – 4 mesecev | morebitno nadaljnje sodelovanje (npr. članstvo v svetovalnem odboru) |
Tvegani kapital | ROI – Return on Investment (ocena potrebnega časa, v katerem se investicija povrne) je pomemben faktor pri odločitvi investitorja; potreben je prepričljiv tržni potencial v perspektivnem hitro-rastočem sektorju; solastništvo projektnih rezultatov; investitor je predan projektni ideji ter se je pripravljen tudi aktivno vključevati v implementacijo projektne ideje in trženje projektnih rezultatov; | 1 – 6 mesecev | 3 – 9 mesecev | morebitno nadaljnje sodelovanje (npr. članstvo v svetovalnem odboru) |
Strateška zavezništva | strateško pogodbeno povezovanje; prepričljiv tržni potencial, inovativnost izdelka ali storitve, sorodnost ali komplementarnost med strateškimi zavezniki; ROI – Return on Investment; solastništvo projektnih rezultatov v primeru skupnega razvoja; velik interes po razvoju skupnih blagovnih znamk; | 1 – 6 mesecev | 3 – 9 mesecev | zaželjeno dolgoročno sodelovanje med partnerji in doseganje skupne vizije |
V vseh primerih mora pobudnik projekta potencialnemu finančnemu viru predstaviti zelo dobro edinstveno ponudbeno vrednost, pa tudi organizacijske in upravljavske sposobnosti, ki finančni vir prepričajo o visoki verjetnosti uspešnosti projekta.
Večji premislek je potreben med možnostjo (so)financiranja projekta v okviru javnih virov financiranja ali s pomočjo privatnih investitorjev. Pomembna razlika je, da javni viri nudijo nepovratna sredstva, kar je še posebej pomembno v zgodnejših fazah projekta, medtem ko imajo investitorji velik interes, da produkt čimprej pride na trg in v tem procesu tudi intenzivno pomagajo.
Zgoraj omenjeni „dejavniki odločanja“ bi morali biti tudi prva tema katerega koli poslovnega svetovalca, ki MSPjem ponuja nasvete in pomoč pri iskanju sredstev. Šele nato morda sledi svetovanje v zvezi s pripravo projektnih predlogov in druga pomoč v fazi izvajanja oz. tudi v drugih fazah.
* V zgornji tabeli niso omenjeni privatni in javni inkubatorji ter pospeševalniki, ki tudi nudijo podporo zagonskim inovativnim podjetjem tako v mentorskem kot finančnem smislu.
* Članek je bil prvič napisan že davnega leta 2004 in objavljen v slovenskem časopisu “Finance” z naslovom “Premislite, preden prosite za denar EU”. Posodobljene verzije se objavljajo na tem poslovnem portalu, zadnja posodobljena verzija dodaja Web3 donacije kot novo možnost nepovratnega financiranja Web3 projektov.
Avtorica nudi različne oblike svetovanja in usposabljanja. Za podrobnosti obiščite spletno stran www.woproms.si, ali kontaktirajte avtorico preko elektronske pošte irena@woproms.si.
mag. Irena Rezec je izkušena strokovnjakinja z več kot 30 letnimi izkušnjami tako v javnem kot v privatnem sektorju v Sloveniji in tujini. Znanje in izkušnje s področja razvoja informacijskih rešitev, podjetništva, evropskega in svetovnega poslovnega okolja, pomena partnerstev ter mednarodnega poslovanja podjetij si je pridobivala preko študija ter v praksi v različnih vlogah v slovenskem in mednarodnem okolju.
Področja njenega svetovanja in strokovnega zanimanja so povezana predvsem z (1) vstopom podjetij na tuje trge preko raznolikih marketinško-prodajnih poti in poslovnih modelov, (2) digitalnimi izzivi (vključno z blockchainom in Web3) ter z (3) razvojem in upravljanjem partnerskih poslovnih odnosov in poslovnih ekosistemov.
Zadnjih 20 let tudi redno ocenjuje prispele predloge projektov pri Evropski Komisiji, in sicer iz področij informacijske tehnologije, podjetniškega grozdenja in sodelovanja ter občasno iz urbanega in ruralnega gospodarskega razvoja.
Poglobljeno se tudi redno usposablja v tujini na področjih, povezanih z Web3, globalnimi verigami vrednosti, sodelovalnimi odnosi in upravljanjem s poslovnimi partnerstvi, odprtim in sistematičnim inoviranjem, prodajo na amazon spletnih tržnicah in iz drugih aktualnih področij.
Za več informacij o avtorici obiščite osebni profil na spletni strani Irena Rezec.
Kontakt z avtorico lahko vzpostavite preko e-pošte irena@woproms.si ali tudi preko LinkedIn-a.